Apr 6, 2011

(tips) doa harian

kita ni kadang2 susah nak cari masa nak menadah tangan nak berdoa. kalau boleh semua nak. nak dimurahkan rezeki, diampunkan dosa2 silam, lulus cemerlang dlm exam, dapat jd org government la. tapi jarang pula meminta kepada yang Esa.

asyik fikir, Dia lebih tahu apa yang kita inginkan dan pastinya semua manusia nak yang terbaik. haa, itu lah alasan TR. korang dak sama ke? tuptup lupa nak berdoa, nak kata takda masa tak jugak. tapi terlupa. kalau teringat pun, doa pun serba ringkas lg cinonet.

hmm... fikir2 balik, hmm.. patutla.
kalau TR, org minta cara kurang ajar pun rasa nak marah. mmg sah takkan bagi punya la. ish, ngan tuhan pula boleh berani buat cmtu. ish2. insaf2. hmm.. kat sini ada doa disalin dr surat khabar untuk dikongsi di sini.

1. Pelindungan Dari Kerungsingan

'Ya Allah, sesungguhntya aku berlindung kepada-Mu daripada kerungsingan dan dukacita, aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan, aku berlindung kepada-Mu daripada perasaan penakut dan bakhil dan aku berlindung kepada-Mu daripada hutang dan tekanan orang'


2. Keupayaan Membayar Hutang

'Ya Allah cukupkanlah kepadaku dengan rezeki-Mu yang halal dan perkayakan aku dengan limpah kurnia-Mu daripada meminta kepada yang lain daripada-Mu'


3. Memperoleh Ilmu Bermanfaat

'Ya Allah kayakanlah daku dengan ilmu, hiasilah diriku dengan budi pekerti, muliakan daku dengan ketakwaan dan baguskanlah diriku dengan kesihatan'


4. Awet Muda
'Wahai Tuhan, aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan ketuaan dan aku berlindung kepada-Mu daripada ditimpa bala bencana, kecelakaan serta nasib yang buruk. Ya Allah, daku insan lemah,kuatkan dan segarkanlah diriku, Ya Allah Yang Maha Pengasih'


5. Keluar Rumah

'Dengan nama Allah, aku menyerah diri kepada Allah, tidak ada daya & upaya dalam segala urusan melainkan dengan Allah jua.


6. Menyelesaikan Masalah Sukar

'Wahai Tuhanku, ada yang mudah melaikan apa yang telah Engkau jadikannya mudah, dan Engkau menghapuskan dukacita dengan mudah jika Engkau kehendaki'


7. Rezeki Luas & Akhlak Baik
' Ya Allah, semoga Engkau melimpahkan kesejahteraan ke atas penghulu kami Nabi Muhammad s.a.w yang dengannya dapat melapangkan rezeki bagi kami dan menjadikan baiknya akhlak kami dan curahkanlah kesejahteraan atas keluarga dan sahabat-sahabatnya serta berikanlah keselamatan'


8. Kebahagian Dunia & Akhirat

'Ya Allah, anugerahilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan lindungilah kami daripada seksaan api neraka'

+kredit: harian metro

No comments: