Jun 3, 2010

hidup umpama roda. setuju??!!

HIDUP


agaknya memang lumrah kehidupan. kita tak selalunya senang. tak juga selalu dlm kesusahan. sedang dalam kesusahan pasti terbit kesenangan. kesenangan tak bererti wang ringgit atau harta yang mengunung, malah ketenangan hati juga satu kesenangan.

dalam memperhatikan orang sekeliling, ada cerita yang nak dikongsikan bersama.

Si A
ada ramai yang dulunya menyangka hidup si A akan susah kemudian hari kerana dianggap tidak berjaya dalam pelajaran. akan memiliki masa depan suram. namun tak disangka, di saat & ketika ini si A sudah memiliki apa yang di idamkan oleh rakan-rakannya. Si A, kini mampu tersenyum riang, mematahkan andaian rakan-rakan dengan bijaksana sekali.

Si B
tak kurang juga yang menyangka, si B yang kurang menarik rupa paras sukar untuk mendapat pasangan hidup. banyak saja tolakan markah akan dibuat ke atas diri si B bila dibuat penilaian. ada saja yang tak kena.. hitam tolak 4 markah, gigi berterabur tolak 5 markah dan rambut kerinting2 bulu kambing tolak 4 markah... & bla bla. sampaikan negatif markah si B bagi ujian rupa paras. tapi siapa kita untuk menilai dan menduga. Si B kini berbahagia dengan pasangannya yang bak rupawan. Kerna bukan rupa paras jadi bandingan, tapi budi pekerti yang menjadi taruhan.

Si C
juga, jgn menyangka Si C yang dulunya bijak dan memiliki kesemua karisma seorg lelaki sejati akan memiliki masa depan yang cerah. oh, tidak sama sekali. bijak dalam pelajaran tak semestinya bijak mencatur kehidupan sendiri. siapa sangka Si C yang dulunya pintar menjadi kesayangan ramai guru, masih lagi menuntut di universiti di peringkat diploma. di saat rakan2 yang dulunya pelajar tercorot sudah pun berkerja 3 tahun dengan kelayakan ijazah. awek yang dulu mengelilingi juga semua cabut lari.

Si D
memang tak sangka, dulunya Si D berpewatakan alim dan menasihati rakan2 supaya mengingati tujuan memasuki menara gading. bukan untuk mencari pasangan hidup dan melakukan maksiat. eh, jangan tak pernah percaya ayat ini keluar dari mulut Si D.. "perempuan ni tiada lain godaan dan dugaan hidup". sampai aku betul2 ikut nasihat dia, tu yang menyolo sampai ke hari ni.

hmmm, tak cukup sebulan keluar kenyataan tu. dia pula yang dulu ada pasangan hidup. siap cerita keseronokan bercinta. keluar pula kenyataan.."bercinta-bercinta jugak, study tetap study".. sampaikan aku cerita kemolekan rupa paras siti nurhaliza, disangkanya memuji kekasih hatinya... siti hajar. Si D siap blushing lagi. loooor.... "ingatkan aku sorang jerk rasa siti (hajar) cute, ko pun rasa benda yang sama yurp" kata Si D dengan bangganya. masalahnya cute kah??? dalam ramai2 geng aku dia lah yang first jumpa awek & cepat jumpa penganti bekas awek. hebat kan???

hidup memang ada pasang surutnya.
manusia juga berubah.
kadang kaya kepada miskin.
miskin kepada kaya. (masuk mlm & skim cepat kaya)
kadang gemuk kepada kurus.
kurus kepada gemuk. (berat badan aku dah naik weiii)
kadang cantik kepada buruk.
buruk kepada cantik.
sebab tu kita disuruh percaya akan qoda dan qada' yang ditentukan.
dan jangan memandang rendah kepada org lain.
siapa tahu dia akan berada di atas suatu masa nanti.
kepada siapa yg belum berjaya, ini mungkin kerna belum tiba masa anda.
berusaha & hari anda akan tiba pula.

sekian, bebelan malam ini.



No comments: