Dec 10, 2011

(dunia2) tempat kerja & kesan terhadap sikap anda

makan dapat kenyang, mengumpat dapat dosa kering (chewaah)


tak kita sedar, persekitaran di tempat kerja mempengaruhi sikap atau attitude kita. sehingga terbawa-bawa ke rumah. kalau tak banyak pun, sikit-sikit terpengaruh juga. tak percaya?! boleh lah mencuba buat kajian, tengok perubahan sikap pasangan atau adik beradik atau housemate selepas berkerja ditempat baru.

hardworking secara berterusan
----------------------------------
rnasib baik kalau dapat tempat kerja yang dapat balik sharp. bila bekerja di kompeni jepun contohnya, balik awal sesuatu yang pelik. perserpsi siapa balik lambat adalah rajin dan bertanggungjawab. walaupun yang stay back tu sekadar berlakon cuma. semata-mata tak nak kerna perli dengan factory manager. 'takut tak sempat tengok matahari turun ke?' atau 'banyak senang hati'.

lagi lambat balik kalau 5.30 baru paging nak panggil meeting. memang dah jadi tabiat. jadi, malang bagi si suami jemput isteri balik. meeting la dulu dalam kereta.



mahir buat ket-umpat
-------------------
kadang2 tu tak terlintas pun nak buat dosa kering mengata org, tapi termengata gak. yea dah tak puas hati ngan sesorang. termengata gak. lagi lagi kalau ada sorang berkelakuan pelik dan jelik. style yang suka bangga diri, sombong bodoh dan paling suka nak mengata bila tengok aksi mengipas bos depan mata yang tahap air cond berkuasa 2.0 kuasa kuda. selalunya nak cover dalam hati, tapi terkeluar jugak. kan lebih seronok dapat berkongsi bersama. (ish, dahsyat)



menyumpah seranah
---------------------
ditempat kerja kalau banyak perkataan kotor didengar dan disebut. kita kadang-kadang terikut. terbawa-bawa sampai terucap kat dalam rumah. siap depan anak-anak lagi. macam mana tak terikut alam 24jam sehari, sekurang-kurang 8 jam dengar istilah yang elok. tak cukup bidalan yang ada dalam kamus dewan bahasa. wujudkan perkataan seranah yang baru. contohnya:-
a. bodo melantung-lantung
b. kecut telur
c. cina bukit
d. sengal bertalu-talu
e. bangang tahap gaban
f. cerdik tak leh nak diajar

kita memang tak perasan, orang yang rapat dengan kita akan mudah perasan perubahan kita.



sistematik dan skema
----------------------
bila di tempat kerja banyak gila prosedur dengan standard yang kena ikut. semua nak kena ada standard. kadang bagaimana nak angkat bakul atau susun selipar pun ada standard yang kena follow. nasib la kalau mengamalkan setiap benda kena ada standard atau SOP, bila ada standard atau SOP kena ikut. kalau tak ikut dah kira satu kesalahan. kena warning letter tu. sampai kat umah, rasa macam nak buat juga mcm tu. kadang2 tertreat keluarga kita mcm pekerja kilang jugak.



tai-chi
------
parah kalau ada kemahiran tai-chi ni, kalau boleh semua nak suruh orang lain buat atau tanggung kesalahan yang kita buat. yea la, kalau kat tempat kerja siapa tak pandai tai-chi dia je la jadi kambing hitam. kan lagi bagus salah kita terus mengaku, takde la sapa2 jadi kambing hitam. hidup pun aman. apa boleh buat siapa nak mengaku berat atas jalan.



sindirkan pada kenalan
-----------------------
mcm tajuk lagu sandarkan pada kenangan pulak. kalau budaya sindir menyindir ada kat tempat kerja memang habis la. kalau kita menyindir, aik?!asyik aku je yang kena. last2 termenyindir gak. lama kelamaan sindiran kita menjadi lebih pedas dan menusuk kalbu. kalau terbawa-bawa ke rumah, sampai anak-anak pun kena tegur secara sindiran.

banyak sebenarnya kita terbawa-bawa environment tempat kerja ke rumah. kita memang tak perasan sehingga ada yang menegur. yang elok tu baik la nak diamalkan. contohnya amalan 5S setiap masa. baru lah rumah kemas dan teratur. takde la berenang dalam kain yang berlonggok. hehe.






+ dah ada kemahiran tai chi sikit2. hiiiiyaaak! menepis ke arah lain.

No comments: