Mar 13, 2009

hoorey hoorey!!

~1 wEeK sHUtdOwn~
..............................................................

cis, jadik gak co tempat aku keje bercuti panjang atau dalam perkataan engineering skit 'plant shutdown'. semua ni angkara ekonomi yang jatuh bergolek2. bila agaknya nak berdiri balik,aku pun tak tahu.. planner ngan mr. lee pun tak tahu gak!..ada sapa2 yang tahu?! bulan mac section aku keja 16 hari aje.. selebihnya dibayar half day punya salary.. itu pun telah me'reduce'kan 30% gaji aku. alamatnya lari bajet la bulan depan.

malang lagik nasib budak2 operator.. diorg bergantung kepada OT semata-mata. memang terduduk gak ar diorg bila skang 'sifar OT'.. maklum ar co ni bagi basic kecik tapi boleh OT kaw2(waktu ekonomi baik punya). dulu, co ni bagi OT sampai budak2 ni tak larat dah meng'OT'kan diri. sekarang ni sejam OT pun nak riuh satu section. dari situ nampak betapa teruknya kesan kejatuhan ekonomi sekarang..

dekat section aku, 3 shift dicombine jadik satu shift.. hui meriah sakan la kat production. product request tak banyak, apa lagi.. diorg borak.. borak dan terus borak.. ada request baru buat kerja. borak lak dlm gelap maklum ar cut cost.. yang pasti bawah corong air cond yang anginnya bertiup sepoi2 tak reti bahasa..

kadang2 aku join gak, nak tahu cerita terbaru.. macam2 topik diorg bincang.. cerita pasal mengail ikan, cerita upin dan ipin ada, cerita business sampingan ada, cerita lintah ada, cerita tanam lada ada, cerita bini buat ais krim malaysia taruk coco crunch ada, cerita dalam kain pun ada.. ish org belum kawin belum boleh dengar la!. kata diorg dengan berlagaknya. pendek kata menyeluruh..yang pasti semua ada bakat becerita dan paling tak tahan nak cerita ke'best'an diri masing2.. haha.

lepas ni sunyi la kejap co. tu, seminggu cuti la katakan.. mcm cikgu sekolah lak pulak rasanya. yea la cuti time cuti sekolah.. huhuhu...aku apa lagik amik peluang balik kg.. abiskan masa ngan familyku tercintun... aku plan nak gi wat aktiviti yang tak guna modal besar.. mcm gi air terjun dekat2 umah, bakar ayam kat Tok Bali atau nengok tv 24 hrs.

keadaan ekonomi mcm skrang ada gak sudut positifnya... contohnya bersedia sebelum kena... tapi belum sempat aku bersedia dah terkena.. aduish! yea la kita kena simpan duit untuk time genting macam nih.. br la tak rasa effect sangat.. tak pun kena ada business sampingan sebagai back-up plan klu co tutup.. ish mintak jauh ar, sebab aku dalam proses mencari back-up plan nih.. ada cadangan x?

lagi satu, bg kesempatan untuk bersama2 keluarga tercinta.. yea la asyik berbakti kepada co. jerk..dulu asyik nak buat OT jerk.. time ni la nak gi melancong (kos ciput sahaja), melawat mak ayah kat kampung atau buat benda2 yang teringin sgt nak buat time sibuk dulu.

hmm...esok aku nak balik kg dah.. balik kg sorang2.. naik kereta buwukku.. takde org nak tumpang lak.. plan asal nak naik keretapi jerk (save cost), tapi dah abis daaa... tiket bas pun abis gak.. yang nak tumpang ada... tapi mcm menyusahkan aku lak.. kena gi follow dia anta kereta ke suatu tempat yang jauh sgt dari laluan aku nak balik kg... lgpun dia dah ada tiket bas.. klu aku direct balik dah sampai ke karak tak pun bentong...tgk ar mcm mana esok, aku ni kadang2 kesian gak kat org..

lagik satu, time macam ni melatih org berjimat cermat dan plan budget dengan penuh hemat.. aku pun dapat rasa yang aku ada bakat plan budget yang bijak sebenarnya.. br perasan.. dulu asal ada plan baik aku ON jerk.. tak kira lah kemana jua.. hehe

hmmm... ok la.. nak packing barang2. tengah excited nak balik kg nih.!
.
.
.
p/s: kena bwk keta pelan2..


No comments: